Gina Tricot och ThinkWithGoogle

Det är väldigt kul tycker vi att vårt arbete med Gina Tricot och sångduon Say Lou Lou lyfts i Google’s ThinkWithGoogle som case. Kul både för att kampanjen är mycket lyckad som sådan, men också för att det ger skön bekräftelse på att nya samarbetsformer mellan reklambyrå, mediebyrå, PR, medier etc (oavsett i vilken/vilka organisationer det sitter) är rätt väg att gå.

Reflecting on the outcome of this innovative marriage between fashion, music and technology, Gina Tricot’s Magnus Johansson concluded that the experiment had been a success: “By having a stronger digital focus in our new media strategy, we managed to reach more than 90% of our target group!”

– Magnus Johansson, Marknadsdirektör GinaTricot

Blandningen av mode, musik och teknik (populärkultur i stort) samt det mediestrategiska arbetet har, som Magnus Johansson nämner, att göra med kravet på en mer engagerande approach till kommunikation. Det innebär exempelvis sånt som beskrivs som sekventiellt berättande över olika enheter (devices), att använda riktad PR och sök på olika sätt under kampanjens livstid för att både bygga och bibehålla momentum. Om nya medier, plattformar och enheter representerar nya arenor och platser så är detta exempel på nya medietaktiska grepp som tar nya beteenden i beaktning. Så nya samarbetsformer är helt avgörande för att få utväxling på ny teknik, användarbeteenden och mediekonsumtion (rättare sagt medieanvändning).

Hos Google och deras eminenta ThinkWithGoogle läser du hela caset.

PS.
Föresten, om detta låter intressant men inte helt bekant eller självklart, här skriver vi lite mer om hur vi hjälper företag omfamna och implementera den nya logiken.