HowCom välkomnar Skandia

Skandia & HowCom

… vi kunde konstatera att det fanns ett starkt alternativ i Howcom vars affärsmodell och kompetensbredd passade väldigt väl i vad vi sökte efter i en byråpartner.

-Stina Liljekvist, Marknadschef Skandia

Vi är väldigt stolta för förtroendet och ser fram emot det nya spännande samarbetet med Skandia!

Head of Broadcast

OK, då var det dags! För dig med specialistkompetens inom TV-strategi, planering och förhandling, kan det här vara jobbet. Kanske har du redan tagit steget till ledare för ett specialistområde eller så brinner du för att ta just detta nästa steg! Men i en ny kontext, med roliga och intressanta utmaningar i en ny typ av mediebyrå. För vi är en mediebyrå – och en del därtill.

Det är viktigt att du inte stakar dig för mycket när du läser nedan punkter, utan snarare tickar av dem och känner ”ah, så klart!”, för detta kommer att utgöra en stor del av din tid (och gör det troligen redan). Lite längre ner har vi å andra sidan den delen av rollen som absolut är mer öppen för tolkning och dina egna tankar och inspel. Here it goes, det här kommer du att ägna dig en hel del åt:

  • Strategi, förhandling, planering av TV och rörligt online
  • Övergripande ansvar för förhandling av årsavtal
  • Viss koordinering på nordisk nivå inom specialistområdet
  • Benchmark och prisberäkningar
  • Uppföljning och rapportering mot uppsatta mål
  • Löpande bevakning av mediemarknaden inom TV och rörliga medier
  • Ansvarig för system och verktyg kopplat till TV och radio

Helt enkelt superviktiga saker för att våra kunder ska få kanonleveranser och att vi alla på HowCom känner att vi verkligen gör allt vi kan och ska.

Du finner det säkert extra intressant hos oss om du inte bara är intresserad av medier, utan även kommunikation och affärsutveckling. Du är tveklöst engagerad, självgående och ansvarstagande. För oss är det en självklarhet att alla medarbetare är aktiva, flexibla och gillar att hitta lösningar på olika utmaningar. Världen står inte precis still, så nya perspektiv och tankar välkomnas.

Var med och bygg

Nu till den andra delen. Den som har att göra med att vi är en mindre byrå (17 personer i dagsläget) som formas, förändras och växer. Det betyder att vi är beroende av drivna människor, i det här fallet en Head of Broadcast, som gärna skapar egna projekt kopplat till sitt specialistområde. Du får alltså mer än gärna vara nyfiken på hur du kan förändra rollen över tid. Detsamma gäller nya system och tekniska lösningar för att hela tiden kunna utveckla hur vi skapar och levererar de bästa medielösningarna för våra kunder. Utmana oss gärna! Vi vet ju inte vad du vet.

Om HowCom

Sist men inte minst så är ju HowCom en mediebyrå, ja, men inte bara det. Vi erbjuder tjänster inom affärsutveckling, digitaliseringsprocesser och mer övergripande varumärkesfrågor. På HowCom har vi skapat en spännande plattform för att möta framtida utmaningar. Vi sitter i nyrenoverade lokaler i centrala Stockholm tillsammans med andra kreativa kompetenser inom kommunikation och marknadsföring.

Här hittar du lite mer om HowCom och känner du att detta är intressant så är det Åsa Schmidt du ska kontakta. Hennes uppgifter hittar du här.

Top 7 – Ett drömprojekt

ATG_TOP 7_ATG_liggande

 

Den 29 oktober 2016 lanserade ATG sitt nya storspel Top7. Spelet är ytterligare ett steg i ATGs vision att bli nordens största spelbolag 2020. Top 7 är resultatet av kundanalyser där det visade sig finnas potential för ett snabbt, enkelt travspel som erbjuder miljonvinster och vände sig både till tur och skicklighetsspelare.

Sedan 2013 har vi stöttat ATG med strategier, affärsutveckling samt undersökningar. I detta projekt är vi stolta över att ha bidragit och hjälpt till med simuleringar av utdelningar, framtagande av vinstplaner, fokusgrupper, kvantitativa tester samt business case

3 nomineringar till Children’s Climate Conference i Spinn!

Kampanjen Children’s Climate Conference för Telge Energi som Masscreation genomfört tillsammans med HowCom har nominerats i tre kategorier i Spinn 2016.  

För 13:e året arrangeras tävlingen Spinn av branschföreningen PRECIS, och de nominerade i varje kategori är nu utsedda. Children’s Climate Conference är nominerad i hela tre kategorier – Årets bästa kampanj, Årets konsumentkampanj och Årets integrerade kampanj.

Den 24 november går Spinngalan av stapeln på Berns i Stockholm, där guld- och silvervinnare koras. Med bidrag av bättre kvalitet än någonsin kommer det att bli en tuff uppgift för juryn att välja ut de bästa.

CCC2015_OnStage

HowCom/Masscreation nominerade i Sveriges Snyggaste Kontor!

Omröstningen i tävlingen om Sveriges Snyggaste Kontor är igång.

Våra fantastiska lokaler som delas med Masscreation är nominerade och vi väntar med spänning på resultatet!

Tävlingen arrangeras av Lokalnytt och vinnaren koras i samband med Fastighetsmarknadsdagen den 16de november i Stockholm.

In och rösta!

http://ssk.lokalnytt.se/info/20210

HowMass015

Zlatan – Sveriges vanligaste namn efter EM?

EMVi hjälpte vår kund Svenska Fotbollförbundet att ta pulsen på svenskarna mellan 15-75 år inför EM. Hur hade förberedelserna inför turneringen gått och exakt vad var man beredd att offra för att få fira ett svenskt EM-guld i Rålis den 11 juli, som under framgångssagan 1994?

Att ett EM-guld skulle smälla högt råder det ingen tvekan om. Men vad säger ni om följande hängivenhet?

550 000 svenskar skulle vara beredda att ge upp en semestervecka för ett EM-guld. Vi gissar att vår finansminister håller tummarna extra hårt för Sverige, för grovt räknat skulle det innebära ett tillskott för Sveriges BNP på lite drygt 5 miljarder kronor…  och så säger man att fotboll är ett onödigt nöje. I genomsnitt kommer svensken ägna en halv arbetsvecka (19, 5h) till att titta på fotboll närmaste månaden. Industrisemester? Glöm det, hela 13% uppger att de planerat sommarledigheten för att passa med EM.

Man kan ju också fråga sig hur lojala de allsvenska supportrarna är. Hela 700 000 svenskar uppger att de skulle kunna tänka sig att byta favoritlag i Allsvenskan mot ett EM-guld. Vi har haft vilda diskussioner här på jobbet om vilka dessa supportrar är men vi gissar att detta främst rör sig om folk från västkusten….

Ett EM-guld skulle också kunna få katastrofala konsekvenser för e-handeln under juli och augusti. 750 000 skulle vara utan mobilen i en månad för ett EM-guld.

Mest långvarig effekt skulle ett EM-guld nog få för de 500 000 svenskar (av båda könen) som lovar att ta Zlatan som andranamn i händelse av att landslaget skulle gå hela vägen. Det skulle peta ner Karl från tronen som Sveriges vanligaste namn duktigt.

Med andra ord så är svenska folket beredda till att göra stora uppoffringar för ett EM-guld. Vad vi hört från vår kund så är landslaget beredda att offra mer därtill för ett guld. Så låt oss se fram emot 500 000 nya Zlatan!

SVFF

 

HowCom nominerade igen – i dubbel bemärkelse!

CCC_Telge_Energi_Gina_Tricot_Say_Blue

StockholmMediaWeek och därmed också StockholmMediaAward går av stapeln 18-19 maj.

Förra året, var första året som vi på HowCom var med och tävlade. Då kammade vi hem 3:e plats i Årets Byrå och silver i Årets Kampanj, vilket vi är väldigt stolta över! I år hoppas vi såklart kunna ta pallplacering igen, med något av våra två finalbidrag i Årets Kampanj: Gina Tricot – Say Blue  och Telge Energi – Childrens Climate Conference.

Tack till er, våra fantastiska kunder, för utvecklande och inspirerande samarbete! 

Ni kan se alla nomineringar i Årets Kampanj här!

Gina Tricot och ThinkWithGoogle

Det är väldigt kul tycker vi att vårt arbete med Gina Tricot och sångduon Say Lou Lou lyfts i Google’s ThinkWithGoogle som case. Kul både för att kampanjen är mycket lyckad som sådan, men också för att det ger skön bekräftelse på att nya samarbetsformer mellan reklambyrå, mediebyrå, PR, medier etc (oavsett i vilken/vilka organisationer det sitter) är rätt väg att gå.

Reflecting on the outcome of this innovative marriage between fashion, music and technology, Gina Tricot’s Magnus Johansson concluded that the experiment had been a success: “By having a stronger digital focus in our new media strategy, we managed to reach more than 90% of our target group!”

– Magnus Johansson, Marknadsdirektör GinaTricot

Blandningen av mode, musik och teknik (populärkultur i stort) samt det mediestrategiska arbetet har, som Magnus Johansson nämner, att göra med kravet på en mer engagerande approach till kommunikation. Det innebär exempelvis sånt som beskrivs som sekventiellt berättande över olika enheter (devices), att använda riktad PR och sök på olika sätt under kampanjens livstid för att både bygga och bibehålla momentum. Om nya medier, plattformar och enheter representerar nya arenor och platser så är detta exempel på nya medietaktiska grepp som tar nya beteenden i beaktning. Så nya samarbetsformer är helt avgörande för att få utväxling på ny teknik, användarbeteenden och mediekonsumtion (rättare sagt medieanvändning).

Hos Google och deras eminenta ThinkWithGoogle läser du hela caset.

PS.
Föresten, om detta låter intressant men inte helt bekant eller självklart, här skriver vi lite mer om hur vi hjälper företag omfamna och implementera den nya logiken.

HowCom Evolution söker jobbig analytiker

Evolution of man

Så vad är då Evolution undrar du nu? Kanske undrar du också (att undra ligger liksom i din natur anar vi) om det är tänkt att uttalas på engelska eller svenska? Det är helt egalt, även om vi själva världsvant slänger oss med engelskt uttal. Det viktiga är att du tror på behovet av att ständigt utvecklas både som människa och organisation. Låt oss berätta mer.

Evolution, som del av mediebyrån HowCom, säkerställer att affären, varumärket samt konsumenter är viktigare än mediefrågan. Media och kommunikation, och därmed mediebyråns arbete är utan tvivel under omdaning vilket innebär utmaningar men mest av allt möjligheter. Evolutions roll är att säkerställa att vi utnyttjar dessa möjligheter.

Vi är i dagsläget tre personer på Evolution som arbetar med ca 20 kunder. Det handlar givetvis om kampanjuppföljningar, varumärkestracking och annat som är centralt för mediestrategiskt arbete. Men vi har framför allt ett stort fokus på affärsutveckling, kommunikationsutveckling och varumärkesstrategi för att hjälpa våra kunder bättre skapa kundvärde i detta snabbföränderliga och minst sagt digitaliserade samhälle.

För oss är det avgörande att hjälpa våra kunder bättre navigera i en utveckling där kontaktytor mellan varumärken och individer fragmenteras samtidigt som discipliner och roller förändras. Här hjälper vi bland annat till genom att ta fram nya produkter och tjänster, värdedrivande segmenteringar, ekonometriska försäljningsmodeller, dashboards samt stöd i digitaliseringsinitiativ hos marknadsavdelningar. Här kommer du in! Efterfrågan på Evolutions tjänster och produkter fortsätter att öka och vi söker nu efter en person som kan inspirera oss och våra kunder med nya perspektiv och insikter.

Vi anar att du är i början av din karriär (en styrka) och av naturen nyfiken på varumärken och människan som konsument. Som person är du trygg och är van att ta egna initiativ och ansvar. Du bör vara analytiskt lagd och trivas med att skapa svar och rekommendationer i en miljö bestående av stora datamängder.

Världen står inte precis still, så nya perspektiv och tankar efterfrågas. Du ska ha ett driv att vilja utvecklas och utveckla. Utveckling kräver motstånd så att vara lite småjobbig, ifrågasätta och inte acceptera alla ”sanningar” ses som positivt.

Vi tror att du har:

  • några års erfarenhet av att driva research-, insikt- och strategi-uppdrag
  • utbildning inom marknadsföring, ekonomi, statistik eller beteendevetenskap
  • förträffliga kunskaper i Excel och Powerpoint
  • goda kunskaper i SPSS alternativt andra statistikprogram
  • erfarenhet av RM och Sesame
  • har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Vi skulle bli lite förvånade om du inte:

  • är intresserad av den digitala utvecklingen
  • är något av en fena på att bearbeta större datamängder och databaser
  • är sjukt bekväm med att presentera analyser och insikter (du vet ju för sjutton vad du snackar om)
  • är noggrann och har ett öga för detaljer

På HowCom har vi skapat en spännande plattform för att möta framtida utmaningar. Vi sitter i nyrenoverade lokaler i centrala Stockholm tillsammans med andra kreativa kompetenser inom kommunikation och marknadsföring. Går du igång på detta? Känner du någon annan så väl att du vet att hen går igång? Är kraften stark hos dig?

Kom in med en beskrivning av dig själv så fort som möjligt till:

Fredrik Andersson, 070-543 53 90 eller Fredrik Lundgren, 070-317 35 53

Lite bra grejer från Internet

Epson Paper Recycler

Lika fantastiskt som det är att kunna doppa ögonen i en internetström av nyheter och tankeväckande framsteg, lika frustrerande är det att så lätt förlora sig i klickdjupet. Eller hur? Man läser något, klickar vidare, läser det, och 3 timmar senare undrar man varför det blivit mörkt. Härliga jobbiga internet.

Hur kan vi hantera allt detta? Allt som kan ge upphov till idéer och tankar som kan bli hur värdefulla som helst. Utan input, ingen ny intressant output. Och då är vi ju mer produktivitetsnoder, samtidigt som vi vet att vi lever i en tid då kreativitet och idéer slår det mesta. En RSS-läsare och lite dedikerad tid i veckan är i alla fall ett tips. Så, lite intressant från inte ens en vecka.

Klarna är ju fantastiska. 1 miljard dollar i transaktionsvolym 3 månader efter USA-lansering. Och inte har de bara tagit ”Klarna-paketet” och skeppat till staterna.

Men vi har också tillbringat väldigt mycket tid med att anpassa lösningen genom att sitta med konsumenter som genomför köp, filma när de handlar med oss, intervjua tusentals personer i detalj om hur de använder kassor och så vidare.

Från IDG

Slack tar en en jäkla massa mer pengar för att ännu bättre och snabbare bygga sitt ekosystem (nya, tekniska, vallgraven som skyddar mot konkurrens, som varumärken gör för produkter) av integrations. Kommer bli en alldeles fantastisk kontrollpanel och verktyg för allt. typ.
På Techcrunch

Att IBM Watson öppnade upp sitt API var ju fantastiskt. Verkligen. Men hela open source-rörelsen i sig är helt otroligt intressant. Nu stämmer även Wolfram Alpha in i kören. Kanon.
Från NY Times Bits

Operatörerna har det ganska hett om öronen. Vi tänker inte på dem så ofta, förutom när räkningen kommer (och kanske är obegriplig) eller när det strular. En relation som inte är speciellt konkret kan upplevas ganska ovärd. Instagram däremot klickar vi på varje dag, och älskar. Nu har Google’s team påmint oss om att konkurrensen även där kommer inkludera helt nya aktörer.
Från Techcrunch

Det visar sig att folk (var på väg att skriva ”vi”, men det är ju relativt) som svär mycket kan visa på hög intelligens och att man kan artikulera sig… Bra att veta, man behöver ju argument.
Från Uproxx

Återvinning kommer aldrig bli det samma. Inget mer bärande tunga säckar och kartonger till återvinningscentraler. Nej, nej, nej. Det där var förr. Snart har vi alla en snygg maskin (som iofs tar upp ett halvt rum, precis som datorerna gör….ehh) som bara brummar när vi stoppar i gammalt papper och ut kommer fina, nya, A4-dokument att klottra ner idéer på. Fint.
Från FastCo Exist

Puh. Ja det var ju långt ifrån allt Internet skrev om i veckan. Så, hur hanterar vi egentligen denna ström av intressanta bitar som hjälper oss forma intressanta tankar och idéer?